יום חמישי, 2 במאי 2013

החללית הבאה למאדים Mars Reconnaissance

בכל 26 חודשים הסיבוב של מערכת השמש מקרב את מאדים אל כדור הארץ, בצורה כזו שניתן לשגר חללית אל מחוץ לאטמוספירה ושמטרתה להגיע לכוכב הלכת מאדים. בשנות ה-2000 שוגרו כבר חמש חלליות אשר מטרתן הייתה לחקור את האקלים ולאשש את הסבירות שיש במאדים מים. ב- 15 לספטמבר 2008, נבחרה החללית Maven להיות חללית הסקאוט השנייה שתשוגר אל מאדים כאשר מועד השיגור נקבע לסוף השנה הנוכחית, 2013. החללית אמורה להיכנס למסלול סביב מאדים בסוף 2014. עלות הפרויקט הנו 485 מיליון דולר.

החללית Maven.  מתוך http://www.nasa.gov

מטרות משימת MAVEN 

לקבוע מה תפקידו של החומר הנודף מאטמוספירת מאדים ונפלט לחלל במהלך הזמן. כמו גם קביעת המצב הנוכחי של האטמוספרה הגבוהה, היונוספרה והאינטרקציה שלהם עם רוח השמש. קביעת השיעורים הנוכחיים של הגז הטבעי והיונים הנפלטים לחלל והתהליכים השולטים בהם. קביעת היחס בין איזוטופים באטמוספרת מאדים. MAVEN תשוגר על גבי משגר אטלס 5 כאשר חלון השיגור שלו הוא בין ה-18 בנובמבר 2013 ל-7 בדצמבר 2013. בהנחה ש-MAVEN תשוגר ב-18 בנובמבר צפויה החללית להגיע אל מאדים ב-16 בספטמבר 2014



תיאור Maven מתוך: http://www.nasa.gov


כלים מדעיים

MAVEN עתידה לחקור את אטמוספרת מאדים ואת האנטרקציה שלה עם השמש. החללית תישא מכשירים שימדדו את מאפייני הגזים המרכיבים את אטמוספרת מאדים, האטמוספרה העליונה, רוח השמש והיונוספרה. אוניברסיטת קולורדו, אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ומרכז טיסות החלל גודרד אחראים כל אחד על בניית מערכת אחר שתשוגר על גבי החללית





עמותת SpaceIL רוצה להביא את מדינת ישראל אל הירח

SpaceIL הינה עמותה ללא מטרות רווח, שמטרתה להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח ובכך להפוך את ישראל למדינה השלישית בעולם (אחרי ארה”ב ובריה”מ) לעשות זאת.

סמל העמותה. צילום: www.spaceil.com

איך הכל התחיל?

שלושה מהנדסים צעירים קיבלו על עצמם את המשימה של חברת גוגל העולמית, Google Lunar X Prize, שביקשה לקיים את "המירוץ לחלל", המירוץ הזה הוא למעשה תחרות בין מדינות שונות על הזכות להנחית ראשון את החללית על הירח. אך אין בזה די. על החללית הבלתי מאוישת לא רק לנחות על הירח אלא גם לשדר חזרה וידאו ותמונות בשידור חי לכדור הארץ ולנוע למרחק 500 מטר. המדינה הראשונה שתצליח לעשות כן, תזכה בפרס כספי בסך 20 מליון דולר. שווה, לא?

החללית הישראלית הראשונה. צילום: www.spaceil.com
רוצים להגיע לירח בשלום ובבטחה

העמותה מונה יותר מ-200 מתנדבים ו-12 עובדים בשכר. תאריך היעד המתוכנן לשיגור הוא 2015. האם יצליחו אנשי SpaceIL לדאוג שעד אז, החללית אכן תגיע אל הירח בשלום? ימים יגידו.

בכל מקרה העמותה רואה חשיבות בתרומה לקהילה מחויבת לתרום את כספי הזכייה הפוטנציאליים לטובת קידום המדע והחינוך המדעי- טכנולוגי בישראל.